Υπόμνημα του ΔΣ του ΕΕΤΕ για το Πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία
Προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων
Κα Νίκη Κεραμέως
κλπ αποδέκτες (βλ. Πίνακα αποδεκτών)
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΟΥ ΔΣ ΤΟΥ ΕΕΤΕ
Για το Πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία
Κυρία Υπουργέ,
Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού και ο συλλογικός φορέας των 6800 εικαστικών καλλιτεχνών, πολλοί από τους οποίους εργάζονται ως εκπαιδευτικοί τέχνης στη Δημόσια εκπαίδευση.
Την στιγμή που το Υ.ΠΑΙ.Θ. εν καιρώ πανδημίας αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα κενά της τηλεκπαίδευσης, έρχεται ένα σαρωτικό νομοσχέδιο στο ίδιο πνεύμα που ταλανίζει την Παιδεία, χρόνια τώρα, και μάλιστα σε μια χρονική περίοδο όπου η ανθρωπότητα βιώνει συνθήκες ενός άγνωστου πολέμου με αναγκαστικό εγκλεισμό, περιορισμό εργασιακών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων και ελευθεριών, με κλειστά σχολεία, και με ανθρώπους που καταρρέουν οικονομικά και ψυχολογικά.
Θεωρούμε ότι πρόκειται για επίθεση και περιφρόνηση απέναντι στους χιλιάδες εκπαιδευτικούς, που δίνουν εδώ και μέρες τη μάχη για τη στήριξη των μαθητών, μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες αναστολής λειτουργίας των σχολείων, χωρίς καμία ουσιαστική βοήθεια από την πλευρά της κυβέρνησης. Πρόκειται για επίθεση και περιφρόνηση απέναντι στους γονείς, στους μαθητές, στους εργαζόμενους στην εκπαίδευση, απέναντι στην ελληνική κοινωνία.
Η τακτική αυτή επιβεβαιώνει την πρόθεση να γίνει το σχολείο και η εκπαίδευση γενικότερα, ένας μηχανισμός που αντί να εκπαιδεύει θα ειδικεύει, να γίνει μία κρεατομηχανή που θα συνθλίβει την προσωπικότητα των παιδιών, θα στερεί από τους δασκάλους την απόλαυση της διδασκαλίας, θα διαλύει την οικογένεια που θα παλεύει να επιβιώσει, ενώ θα πληρώνει για να αποκτήσουν τα παιδιά της ειδίκευση και δεξιότητες μέσα από ιδιωτικές δομές.
Αντί το Υπουργείο Παιδείας να καλέσει τους εμπλεκόμενους φορείς σε διάλογο για την παιδεία, με σκοπό να την αναδείξει σε κύτταρο γνώσης, εποικοδομητικής σκέψης, δημιουργικής δράσης, κοινωνικοποίησης και πνευματικής ανάπτυξης, αντί να εξαγγείλει την αναβάθμιση του σύγχρονου σχολείου με τεχνολογικό εξοπλισμό προς μαθητές και εκπαιδευτικούς, προσλήψεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού, προσωπικού καθαριότητας κ.ά., ανάπτυξη δημιουργικών εργαστηρίων, ανάδειξη της Τέχνης και του Πολιτισμού, χρηματοδοτήσεις των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, και όλα αυτά που είναι οι χρόνιες πληγές της εκπαίδευσης, έρχεται η Κυβέρνηση με ένα σχέδιο νόμου που δημιουργεί αντί να λύνει προβλήματα της εκπαίδευσης. Μάλιστα, κατατίθεται στο κρίσιμο χρονικό διάστημα που οι εκπαιδευτικοί στήριξαν και στηρίζουν αποτελεσματικά τους μαθητές με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ένα έργο που οικογένειες κι εκπαιδευτικοί έχουν επωμιστεί, ενώ τους στερείται το δικαίωμα συζήτησης και διαπραγμάτευσης σε συνθήκες εγκλεισμού.
Θεωρούμε ότι δεν προάγουν το Δημόσιο Σχολείο και μας βρίσκουν αντίθετους:
- Η αύξηση των μαθητών ανά τάξη σε Δημοτικό και Νηπιαγωγείο! Αντί να ληφθούν άμεσα μέτρα για τη δημιουργία σύγχρονων και υγιεινών σχολικών τάξεων, προωθείται το στοίβαγμα μέχρι και 26 μαθητών σε αίθουσες κλουβιά και σε κοντέινερ, γεγονός που θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις τάξεων, σε υποχρεωτικές μετακινήσεις μαθητών (δημιουργώντας προβλήματα και στους γονείς) και εκπαιδευτικών, σε απολύσεις αναπληρωτών και φυσικά θα χειροτερεύσει την εκπαιδευτική διαδικασία.
- Η μετατροπή και των τριών τάξεων του Λυκείου σε ένα ατέλειωτο ψυχοφθόρο εξεταστικό κέντρο κι όποιος αντέξει (ψυχικά και οικονομικά) να τερματίσει, θα μπορεί να εισάγεται στα πανεπιστήμια όπου μειώνονται οι θέσεις εισακτέων. Το σχολείο μεταμορφώνεται σε εξεταστικό κέντρο με την Τράπεζα Θεμάτων από την Α΄ Λυκείου για τα ΓΕΛ και τα ΕΠΑΛ, ενώ αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στο Λύκειο. Θεωρούμε ότι στην πράξη θα έχουμε μίνι πανελλαδικές για κάθε τάξη (με την Τράπεζα Θεμάτων) συν τις πανελλαδικές για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Το Λύκειο μετατρέπεται σε «εξεταστική αρένα», ο ανταγωνισμός θα γιγαντωθεί, τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας και οι γονείς θα πρέπει να ματώσουν για να έχουν τύχη.
- Η αναδιάρθρωση προγραμμάτων σπουδών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και η εισαγωγή νέων θεματικών στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Συγκεκριμένα στο νηπιαγωγείο, όπου τα νήπια και προνήπια δεν έχουν κατακτήσει ακόμα τη χρήση της μητρικής γλώσσας, διαφωνούμε με το να εισάγεται το μάθημα των Αγγλικών, η Πληροφορική και η Φυσική Αγωγή. Καταπατώνται έτσι βασικές αρχές της φιλοσοφίας του Νηπιαγωγείου, χωρίς καμία επιστημονική τεκμηρίωση, που είναι η γνώση διαμέσου του παιχνιδιού και της οργάνωσης της διδασκαλίας σε κέντρα ενδιαφέροντος, υπό την μορφή σχεδίων εργασίας, project και διαθεματικών δραστηριοτήτων.
- Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος των Αγγλικών στις μικρότερες τάξεις (Α και Β) μειώνοντας τις ώρες της Μελέτης Περιβάλλοντος και η πιλοτική εισαγωγή νέων θεματικών, όπως τα «εργαστήρια δεξιοτήτων».
- Η εισαγωγή του θεσμού του «Δασκάλου εμπιστοσύνης» .
- Η αύξηση των πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερη διαφοροποίηση στην εκπαίδευση. Οδηγεί στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
- Η εισαγωγή ποινών για τους αναπληρωτές σε περίπτωση παραίτησης. Θεωρούμε απαράδεκτο το να τιμωρούνται για μια ακόμα φόρα οι αναπληρωτές, που επί 20 και πλέον χρόνια στηρίζουν τη λειτουργία των δημόσιων σχολείων. Αντί να παρθούν ουσιαστικά μέτρα στήριξης της διαβίωσής τους εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας τους, τιμωρούνται με διετή ή τριετή αποκλεισμό από τους πίνακες σε περίπτωση μη ανάληψης υπηρεσίας.
- Οι διατάξεις για κατά προτεραιότητα κάλυψη στην Ειδική Αγωγή των κενών στα Ειδικά Σχολεία που φανερώνουν την πρόθεση της κυβέρνησης να αφήνει ακάλυπτα χιλιάδες κενά σε Τμήματα Ένταξης, Παράλληλης Στήριξης κ.ά.
- Η εισαγωγή των υποχρεωτικών, εσωτερικών κανονισμών λειτουργίας των σχολείων με τη συμμετοχή του Συλλόγου Γονέων και την άμεση εμπλοκή της Τοπικής Διοίκησης, που σημαίνει ότι ο Σύλλογος Διδασκόντων σε συνεργασία με τους γονείς και την Τ.Α. θα καλείται να διαχειριστεί τη φτώχεια των σχολικών μονάδων από την ελλιπή κρατική υποχρηματοδότηση.
- Οι επιμορφώσεις εξ αποστάσεως και δια ζώσης με επιμορφωτές-πολλαπλασιαστές.
- Η εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση σχολικής μονάδας και τα κριτήρια της αξιολόγησης αυτής.
- Το ότι ορίζεται όριο εγγραφής στα ΕΠΑΛ τα 17 χρόνια.
- Τέλος, μας βρίσκει αντίθετους η αναγραφή της «διαγωγής» στα απολυτήρια του Γυμνασίου και του Λυκείου, και οι λεγόμενες πολυήμερες αποβολές στο όνομα της πειθαρχίας των μαθητών!
]Εμείς οι εικαστικοί καλλιτέχνες είμαστε ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι στα θέματα Παιδείας, με ένα μεγάλο κομμάτι μας να ματώνει στα σχολεία για τη διδασκαλία της Τέχνης, τη διάδοση του πολιτισμού, για να αναπτύξουν τα παιδιά μας δημιουργικό, ομαδικό πνεύμα και καλλιέργεια... Εργαζόμαστε στις πιο αντίξοες και επισφαλείς συνθήκες με την αβεβαιότητα για το εργασιακό μας μέλλον.
Μαζί με όλους τους συναδέλφους μας, με τους μαθητές μας, με τους γονείς καταγγέλλουμε ως απαράδεκτο το νομοσχέδιο που, εν μέσω των έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση του κορονοϊού, έφερε η Κυβέρνηση στη Βουλή.
Για το Δ.Σ.
Η Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Εύα Μελά Παναγιώτης Βαρελάς
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ
Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
Κα Σ. Ζαχαράκη
Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
Κ. Β. Διγαλάκη
Γεν. Γραμματέα Α/θμιας, Β/θμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υ.ΠΑΙ.Θ.
Κα Α. Γκίκα
Γεν. Δ/νση εκπαιδευτικού προσωπικού Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης
Πρόεδρο του Ι.Ε.Π.
Βουλή των Ελλήνων – Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων