21 11-2024
Αθήνα

Κάλεσμα στο Συνέδριο της ΕΕΔΥΕ

Το 20ο Συνέδριο της ΕΕΔΥΕ θα πραγματοποιηθεί 23 και 24 Νοεμβρίου 2024

13 11-2024
Αθήνα

Πρόσκληση σε εκλογές για την ανάδειξη νέας Εφορείας Διακοσμητικής

Την Κυριακή 8 και Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2024, ώρα 8.00 π.μ. έως 8.00 μ.μ.

14 11-2024
14/11/2024

Το ΕΕΤΕ για το Πολυτεχνείο

Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας τιμά την 51η επέτειο του Πολυτεχνείου

Ανοιχτή επιστολή στους μαθητές

 


 Για την ανοιχτή επιστολή πατήστε εδώ
 

 
 

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΤΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ
 

Αγαπητοί Μαθητές
Ως εικαστικοί καλλιτέχνες είμαστε ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι για τα ζητήματα που αφορούν  στην Παιδεία, γιατί, εκτός του ότι ένας  πολύ μεγάλος αριθμός από τα 6000 περίπου μέλη μας, διδάσκει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης ή σε άλλες εκπαιδευτικές δομές,   πιστεύουμε ότι το σχολείο πρέπει να είναι το φυτώριο της γνώσης του  πολιτισμού και της τέχνης. Γι αυτό το λόγο το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας  έχει αναπτύξει πολύπλευρες δράσεις για την διεκδίκηση ενός  σχολείου  που θα παρέχει ολοκληρωμένη γνώση σε όλα πεδία, ισότιμα και χωρίς διακρίσεις σε όλους τους μαθητές με ειδικευμένους δασκάλους και  υλικοτεχνική υποδομή.   

Εν μέσω των πολύ δύσκολων συνθηκών που δημιούργησε η υγειονομική κρίση το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στον νέο αντιεκπαιδευτικό νόμο και στην ουσιαστική κατάργηση του Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου και της Μουσικής από το πρόγραμμα του Λυκείου.

Θα πρέπει να σταθούμε σε ζητήματα θεμελιακής σημασίας:

1.            Είναι οι τέχνες απαραίτητες μόνο για τους αυριανούς καλλιτέχνες;

Εμείς λέμε πως οι Τέχνες είναι απαραίτητες για όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από το τι θα ακολουθήσουν στη ζωή τους επαγγελματικά. Και βέβαια για τα παιδιά που προσανατολίζονται σε σχετικές με τις τέχνες σχολές θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα πρόσθετης εξειδικευμένης διδασκαλίας. Η διδασκαλία της Τέχνης είναι απαραίτητη στη Γενική Παιδεία, για όλα τα παιδιά και σε όλους τους επαγγελματικούς προσανατολισμούς.

2.            Είναι  η  τέχνη  απαραίτητη  σε  όλη  τη  Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ή επαρκεί η παρουσία της στις μικρές ηλικίες;

«Αισθητική Αγωγή» σημαίνει μια διαδικασία που αποσκοπεί στη διαμόρφωση των αισθητικών σχέσεων του ανθρώπου με την κοινωνική πραγματικότητα. Δίνει τη δυνατότητα στον άνθρωπο να κατανοήσει και να απολαύσει τη φύση και όλα όσα δημιουργεί ο ίδιος μέσα στην κοινωνία. Συμβάλλει στην ανάπτυξη του συναισθηματικού κόσμου των ανθρώπων, απελευθερώνει τις δημιουργικές του δυνάμεις, καλλιεργεί τη γνώση του για τον κόσμο. Μέσα από τη διαδικασία της καλλιτεχνικής πράξης διαμορφώνονται προσωπικότητες με κριτική σκέψη, με δημιουργικότητα και ομαδικό πνεύμα. Είναι φανερό ότι θα πρέπει να ακολουθεί όλη τη Β΄βάθμια Εκπαίδευση, γιατί είναι καθοριστική ηλικία ως τα 18 για αυτή τη διαμόρφωση.

 

Οι πρόσφατες αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων του Λυκείου εντάσσονται στο πλαίσιο δημιουργίας ενός μοντέλου που αντιμετωπίζει τους μαθητές σαν πελάτες και το σχολείο σαν επιχείρηση. Με γνώμονα τις σύγχρονες ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου για πλήρη εμπορευματοποίηση των πλέον στοιχειωδών κοινωνικών αγαθών, γίνεται μείωση των δαπανών για την Υγεία, την Παιδεία και τον Πολιτισμό. Αυτοί είναι οι τομείς που ορίζουν την ταυτότητα και τον προσανατολισμό της κοινωνίας και που μέσα από αυτούς, η σημερινή κυβέρνηση συνεχίζοντας το έργο και των προηγούμενων, διαμορφώνει ένα πεδίο ακραίων ταξικών αντιθέσεων.
 

Τα μέσα που χρησιμοποιεί κινούνται σε δύο άξονες: α) στις αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα και β) στον εξοβελισμό των καλλιτεχνικών μαθημάτων και γενικότερα μαθημάτων που καλλιεργούν την κριτική σκέψη.
 

Τι σημαίνουν αυτές οι αλλαγές για τον χαρακτήρα και το περιεχόμενο του σχολείου αλλά και ποιες είναι οι επιπτώσεις τους στη διαμόρφωση των ανθρώπων;
Η αποψίλωση των «περιττών» μαθημάτων από το Λύκειο, αφήνοντας μόνο εκείνα που θα εξετάζονται για το «εθνικό απολυτήριο» υλοποιεί το σχέδιο για ένα ακόμα πιο σκληρό και εξετασιοκεντρικό σχολείο. Κι αυτό γιατί καταργούνται τα μαθήματα της αισθητικής αγωγής και των κοινωνικών επιστημών, μαθήματα που συμβάλλουν στην καλλιέργεια της προσωπικότητας, του κριτηρίου και της κοινωνικής συνείδησης, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο στη ζωή των νέων

Αυτό εξηγεί το γιατί ενώ ζούμε σε μια εποχή που προσφέρει πολλαπλές πηγές πληροφόρησης, είναι έντονο το φαινόμενο της ημιμάθειας.

Άρα απαιτείται ένας άλλος τύπος σχολείου. Ένα σχολείο που θα οικοδομεί τις βάσεις για σύγχρονη γενική παιδεία. Δεν μπορούν να υπάρχουν μαθήματα διαφορετικών ταχυτήτων. Όλα τα μαθήματα έχουν την ιδιαίτερη παιδαγωγική σημασία τους στην ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών.

 

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για τα καλλιτεχνικά μαθήματα; Πώς θα έπρεπε να είναι η καλλιτεχνική παιδεία στο σχολείο; Καταρχήν κάθε σχολείο να έχει τα αντίστοιχα εργαστήρια και όλη την υλικοτεχνική υποδομή για τη διδασκαλία των μαθημάτων. Να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας των καλλιτεχνικών μαθημάτων, ιδιαίτερα στο δημοτικό, και να διδάσκονται από τις αντίστοιχες καλλιτεχνικές ειδικότητες. Καταλαβαίνουμε μετά απ’ όλα αυτά ότι η ολοκληρωτική κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο Λύκειο, δεν είναι θέμα μόνο κλαδικό. Βεβαίως, οι αλλαγές αυτές στα προγράμματα οδηγούν σε μαζικές περικοπές προσωπικού, ήδη τα αποτελέσματα είναι ορατά με τον αποκλεισμό εκατοντάδων εικαστικών, που χρόνια διδάσκουν στα Λύκεια με το απαράδεκτο καθεστώς της αναπλήρωσης συχνά σε πάνω από τρία σχολεία, κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες χωρίς εργασιακά δικαιώματα,  εις βάρος της ποιότητας της διδασκαλίας και που βρέθηκαν αποκλεισμένοι από την εκπαίδευση. Όμως οι αλλαγές στην εκπαίδευση κυρίως αφορούν συνολικότερα το χαρακτήρα του σχολείου που δημιουργείται, την παρεχόμενη μόρφωση και τον προσανατολισμό του. Ενώ πρέπει να τονιστεί ότι το ελεύθερο και το γραμμικό σχέδιο είναι μαθήματα πανελλαδικώς εξεταζόμενα για 14 σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που με την αντισυνταγματική κατάργησή της διδασκαλίας τους στο Λύκειο, οι μαθητές οδηγούνται στα φροντιστήρια ενώ οι οικογένειες αιμορραγούν οικονομικά.
 

Η απόφαση αυτή της κατάργησης των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο Λύκειο, θα έχει σοβαρές αρνητικές συνέπειες όχι μόνο στις σχετικές με την τέχνη σπουδές, αλλά συνολικότερα στην αισθητική καλλιέργεια και τη δημιουργικότητα των νέων ανθρώπων, στην κοινωνία. Είναι δεμένη με τη γενικότερη επίθεση που δέχονται τα τελευταία χρόνια οι εργαζόμενοι στο οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο.
 

Είναι δεμένη με τον ταξικό διαχωρισμό της κοινωνίας, εκείνων που έχουν και πληρώνουν φροντιστήρια, σχολεία και άλλες ιδιωτικές δομές και του μέσου εργαζόμενου που με δυσκολία επιβιώνει στις σημερινές συνθήκες φτωχοποίησης και αγωνιά για να έχουν τα παιδιά του αυτό το στοιχειώδες συνταγματικό δικαίωμα της απρόσκοπτης και ισότιμης εκπαίδευσης μόρφωσης και πνευματικής καλλιέργειας.
 

Είναι περισσότερο από βέβαιο ότι στις μέρες μας υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις να βελτιωθούν ριζικά οι υλικοί και πολιτιστικοί όροι της ζωής μας, υπάρχουν οι προϋποθέσεις για ένα δημόσιο και δωρεάν ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο γενικής μόρφωσης, που μαζί με τη γνώση θα οργανώνει και τον συναισθηματικό κόσμο των μαθητών. Ένα σχολείο όπου η αισθητική αγωγή και η τέχνη θα διαπερνούν όλο το πρόγραμμά του σε ένα συνδυασμό θεωρίας και πράξης με στόχο την ισόρροπη ανάπτυξη όλων των πλευρών του ανθρώπινου ψυχισμού, που ανάμεσά τους ουσιαστική θέση κατέχουν η συναισθηματική νοημοσύνη, η δημιουργικότητα και η φαντασία.
 

 Το ΕΕΤΕ αγωνίζεται πολύμορφα για την ανάπτυξη της εικαστικής παιδείας  μέσα σε ένα ενιαίο 12χρονο, δημόσιο και δωρεάν σχολείο. Η Επιτροπή Παιδείας  και το Δ.Σ. του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας  καθώς και το σύνολο των εικαστικών εκπαιδευτικών καλούν τους μαθητές σε συμπόρευση στον αγώνα για μια δημόσια δωρεάν παιδεία χωρίς διακρίσεις, με ίσες ευκαιρίες στη γνώση και στη μόρφωση, για την πρόσβαση όλων στην τέχνη και τον πολιτισμό.
 

Σας καλούμε σε κοινό αγώνα ενάντια στην πλήρη αποστέωση του σχολείου, ενάντια στην κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων από το πρόγραμμα του Λυκείου.
 

Σας παρακαλούμε  να κοινοποιήσετε την επιστολή αυτή σε όλους τους μαθητές
 

 
 


Το Newsletter μας

Χάρτης

Στείλτε μας μήνυμα

Επικοινωνία


Ωράριο

Δευτ.-Παρ:10